|
|
|
|
Nieuwsbrief juni 2011
|
Liefde is... |
... een goed gesprek |
|
|
|
|
|
Geachte heer/mevrouw,
Zomaar een zonnige dag bracht me naar het terras waar ik even stil
om me heen kon kijken. Het geroezemoes gaf een aangenaam gevoel en
ik verzonk in gedachten. Wat hebben we toch veel te bepraten met
elkaar, peinsde ik. Waar zouden die twee vlotte vrouwen links in de
hoek het over hebben? Of die serieus ogende zakenman met bril op het
puntje van zijn neus en een mobiel tussen zijn rechteroor en
schouder, druk schrijvende op het notitieblok? Grappig, dacht ik,
een ieder heeft zo zijn eigen verhaal om te delen. Maar wat maakt
het nou zo bijzonder dat een ander er ook naar luisteren wil?
Ik ging eens even bij mijzelf na wanneer ik nu oprecht en echt
luister naar iemand. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het voor
mij soms makkelijker is om te praten dan om te luisteren. Ik houd
van communiceren, of dat nu in woord of geschrift is, en ik deel
mijn kijk op de wereld graag. Maar wanneer geniet ik er echt van?
Als de persoon waarmee ik het deel oprecht naar mij luistert! Het
maakt daarbij niet uit of hij of zij dezelfde visie deelt, het gaat
om het respect voor mijn beleving en het doorvragen waarom ik zo
denk, net zo lang tot mijn gesprekspartner begrijpt vanuit welke
realiteit ik mijn visie onderbouw. Andersom is dat juist voor mij
het moment om ook eens met volle aandacht en interesse naar de
mening van de ander te luisteren. Hij of zij heeft immers een ander
referentiekader en van daaruit logischerwijs ook een andere kijk op
zaken als ondernemen, relaties, vriendschappen en de samenleving.
Dát is wanneer ik graag luister naar iemand. Als ik dan ook signalen
van houding en gezichtsuitdrukking zie die overeenstemmen met dat
wat wordt vertelt, ja dán geniet ik echt van het gesprek. |
|
Door vragen en luisteren ontstaat een gesprek op
basis van een dialoog. De meest zuivere manier van in gesprek gaan
met elkaar. Waarbij alle meningen gehoord en gerespecteerd worden en
bij onbegrip de persoon gevraagd wordt wat hij of zij er precies mee
bedoelt. Zo komen achterliggende gedachten boven tafel en dat
verheldert de zaak enorm. Het geeft een goed gevoel als er iemand
oprecht naar uw inzicht luistert. Laat staan een heel team van
collega’s dat elkaar begrijpt. Als communicatie adviseur gebruik ik
de dialoog gespreksvorm in al mijn activiteiten, van individueel
coachinggesprek tot groepsgesprek. Graag zoek ik daarbij een
authentieke locatie in de natuur.
Zo onstaan inspirerende klankbordsessies, effectieve vergaderingen
en verrassende teambuildingsdagen! Goede onderlinge communicatie is
de olie van het bedrijf. Het geeft een prettige werkenergie,
duidelijke visies en het draagt bij aan de
ondernemingsdoelstellingen voor groei, winst en continïteit.
Hoe kan het nu dat er in sommige organisaties, of misschien wel
relaties,oeverloos lange gesprekken plaatsvinden en het lijkt dat er
nooit een stap voorwaarts gezet wordt? Bedenkt u zich eens dat het
voordeel van praten meer is dan begrip krijgen voor uw visie. Het
voordeel is ook dat u niet hoeft te luisteren. En dan bedoel ik in
dit geval naar uzelf. Luister maar eens naar uw eigen argumenten in
een vergadering. Uw waarheden, of anders gezegd; uw overtuigingen.
Keiharde geloofssystemen waarop uw werkelijkheid is gebaseerd. Maar
is het werkelijk waar? Is uw visie ook een ander zijn waarheid?
Waarom ziet de één een probleem en de ander een kans, in precies
dezelfde situatie? |
|
|
|
|
|
Het antwoord ligt in onze
referentiekaders. Iedereen heeft een eigen uniek kader van
opvoeding. Hoe zit dan dan met een heel team van medewerkers. Ieder
met een eigen waarheid en eigen drijfveren? Hoe draag je er zorg
voor dat de neuzen dezelfde kant op staan? Dat doe je door een open
gesprek in een vertrouwde omgeving. Door heldere kernwaarden vanuit
de directie vast te stellen en door te voeren in de hele
organisatie. Een goed gesprek met uw medewerkers over het hoe en
waarom van deze kernwaarden doet wonderen. In mijn trainingen
gebruik ik graag de metafoor met bloemen waarbij elke bloem uniek is
en zijn eigen verhaal vertelt. Ik informeer u graag!
‘Een goed gesprek over zaken die er écht toe doen’,
vat de kern samen van mijn drijfveren om diverse gesprekstechnieken
te leren. Enkele jaren gelden verdiepte ik mij in de methodiek
Financial Life Planning, dat inzicht biedt in uw drijfveren rondom
geld en emotie. Met name jongeren uit zeer ondernemende gezinnen
inspireer ik effectief met deze vraagtechniek om in hun eigen kracht
te gaan staan. Vanuit dezelfde kerngedachte volg ik nu de opleiding
tot PMA coach. Deze wetenschappelijk onderbouwde vraagtechniek is
gebaseerd op de taalregels van het brein. Progressive Mental
Alignment (PMA), helpt de bron van verborgen saboteurs en remmende
overtuigingen te vinden en te transformeren tot positieve energie. |
|
Inspiratie
Bent u toe aan een goed gesprek met uzelf of wilt u
effectievere communicatie binnen uw bedrijf?
Maak dan een afspraak met ondergetekende voor een oriënterend
gesprek. Tel: 06-21117500.
Eng? Geen tijd? Dat helpt u toch niet? We vallen zo weer in het oude
patroon? Dat is nu de reden dat u een professional inschakelt! LL’nz
inspireert en zet een groeiproces in beweging. Van essentieel belang
is inderdaad om het vervolgens (samen) te onderhouden. Ik begeleid u
graag…
Boeken:
Kennis haal ik ook graag uit eigentijdse managementboeken.
The Plan – Eric Bartels
Management Support Plan – Joop Korthuis
Dans der Verandering – Peter Senge
Internet:
Partners waarmee ik samenwerk of kennis van overdraag.
www.kinderinstitute.com
(Financial Life Planning)
www.pmainstitute.com
(Progressive Mental Alignment)
www.praktijkvoorlijfenleven.nl
(Balans in lijf en leven)
www.inzichtdoorpaarden.nl
(Non-verbale communicatie en authentiek leiderschap) |
|
|
|
|
|
Communicatie LL'nz heeft voor de volgende organisaties een communicatieproject mogen uitvoeren.
Poundwise Financial Coaching, Amsterdam
Een (financiële) wereld in beweging, betekent ook het opdoen van
nieuwe kennis en inzichten rondom je eigen vakgebied. Poundwise
biedt sinds haar oprichting een duurzaam en integraal advies aan
haar relaties en heeft LL’nz gevraagd dit eigentijds te vertalen in
een sprekende internetsite en actuele nieuwsbrief.
www.poundwise.nl
Porsche Service Centrum Twente, Enter
Met een passie voor snelheid en liefde voor Porsche, heb ik de
afgelopen zeven maanden genoten van alle variaties op communicatief
gebied die ik ter overbrugging van twee functies mocht vervullen.
LL’nz heeft diverse sportieve en aansprekende relatie-evenementen
georganiseerd en gepresenteerd. Zij rondt haar project af met een
aantal vlotte columns voor het RS Magazine.
www.rspm.nl voor
liefhebbers!
RS Magazine - column I
RS Magazine - column II |
|
Een goed gesprek LL'nz heeft met de volgende organisaties een goed gesprek gevoerd.
De Sprookjescamping, Rheeze – Hardenberg.
www.sprookjescamping.nl
LL’nz mocht afgelopen maand een drietal inspirerende trainingen
verzorgen voor in totaal 120 vaste medewerkers en vakantiekrachten
van deze betoverende camping. Doel: dat alle medewerkers de
missieflow en kernwaarden van De Sprookjescamping kennen, begrijpen
en integreren in de dagelijkse werkzaamheden. Zij ervaarden hoe ze
ieder in hun eigen functie kunnen werken met plezier en vol energie.
Dit heeft een magisch effect op elkaar én op de gasten. Hoe deze
training is opgebouwd, licht ik u graag toe in een persoonlijk
gesprek.
Timmerhuis Groep, Vriezenveen.
www.timmerhuisgroep.nl
Een bedrijfscultuur ontstaat vanuit de historie (kernwaarden en
filosofie van de oprichter) en verandert met de tijd. Timmerhuis
Groep uit Vriezenveen vindt haar historie in de aannemerij en is
door opvolging van directie het laatste decennium gegroeid naar een
totaalformule voor advies, ontwerp, sloop, milieutechniek en infra.
De tijd vroeg om de verschillende bedrijfsonderdelen te verbinden op
basis van heldere communicatie. LL’nz werd gevraagd om dit
transformatieproces in beweging te zetten en te houden.
Een goed gesprek is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect.
Dat betekent dat wat er gedeeld wordt tussen de aanwezigen blijft en
hierdoor niet iedere organisatie of individu waarvoor ik werk
vermeld kan worden. Heeft u oprecht interesse of ik iets kan
betekenen voor u en/of uw (management)team? Dan maak ik graag een
afspraak met u.
Tel: 06-21117500 of kijk op
www.llnz.nl
|
|
|
|
|
|
Liefde is….
Luisteren naar de stem van uw hart.
Liefde is de
kernwaarde die LL’nz vijf jaar geleden heeft doen ontstaan. Met
liefde deel ik mijn visie op een vernieuwende manier van ondernemen en
zet ik mijn talenten in om dit te communiceren. In woord of in
geschrift. Zo kan ik mij waardevol maken, voor een ander.
Liefde is
universeel en allesomvattend. Liefde begint met stilte. Als u stil
bent, kunt u luisteren. En daar begint een goed gesprek, met uzelf.
Glimlach & Geniet,
Ellen te Brake |
|
|
|