Nieuwsbrief juni 2011     
 
    Liefde is...


... een goed gesprek      
Geachte heer/mevrouw,

Zomaar een zonnige dag bracht me naar het terras waar ik even stil om me heen kon kijken. Het geroezemoes gaf een aangenaam gevoel en ik verzonk in gedachten. Wat hebben we toch veel te bepraten met elkaar, peinsde ik. Waar zouden die twee vlotte vrouwen links in de hoek het over hebben? Of die serieus ogende zakenman met bril op het puntje van zijn neus en een mobiel tussen zijn rechteroor en schouder, druk schrijvende op het notitieblok? Grappig, dacht ik, een ieder heeft zo zijn eigen verhaal om te delen. Maar wat maakt het nou zo bijzonder dat een ander er ook naar luisteren wil?

Ik ging eens even bij mijzelf na wanneer ik nu oprecht en echt luister naar iemand. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het voor mij soms makkelijker is om te praten dan om te luisteren. Ik houd van communiceren, of dat nu in woord of geschrift is, en ik deel mijn kijk op de wereld graag. Maar wanneer geniet ik er echt van? Als de persoon waarmee ik het deel oprecht naar mij luistert! Het maakt daarbij niet uit of hij of zij dezelfde visie deelt, het gaat om het respect voor mijn beleving en het doorvragen waarom ik zo denk, net zo lang tot mijn gesprekspartner begrijpt vanuit welke realiteit ik mijn visie onderbouw. Andersom is dat juist voor mij het moment om ook eens met volle aandacht en interesse naar de mening van de ander te luisteren. Hij of zij heeft immers een ander referentiekader en van daaruit logischerwijs ook een andere kijk op zaken als ondernemen, relaties, vriendschappen en de samenleving. Dát is wanneer ik graag luister naar iemand. Als ik dan ook signalen van houding en gezichtsuitdrukking zie die overeenstemmen met dat wat wordt vertelt, ja dán geniet ik echt van het gesprek.
Door vragen en luisteren ontstaat een gesprek op basis van een dialoog. De meest zuivere manier van in gesprek gaan met elkaar. Waarbij alle meningen gehoord en gerespecteerd worden en bij onbegrip de persoon gevraagd wordt wat hij of zij er precies mee bedoelt. Zo komen achterliggende gedachten boven tafel en dat verheldert de zaak enorm. Het geeft een goed gevoel als er iemand oprecht naar uw inzicht luistert. Laat staan een heel team van collega’s dat elkaar begrijpt. Als communicatie adviseur gebruik ik de dialoog gespreksvorm in al mijn activiteiten, van individueel coachinggesprek tot groepsgesprek. Graag zoek ik daarbij een authentieke locatie in de natuur.
Zo onstaan inspirerende klankbordsessies, effectieve vergaderingen en verrassende teambuildingsdagen! Goede onderlinge communicatie is de olie van het bedrijf. Het geeft een prettige werkenergie, duidelijke visies en het draagt bij aan de ondernemingsdoelstellingen voor groei, winst en continïteit.

Hoe kan het nu dat er in sommige organisaties, of misschien wel relaties,oeverloos lange gesprekken plaatsvinden en het lijkt dat er nooit een stap voorwaarts gezet wordt? Bedenkt u zich eens dat het voordeel van praten meer is dan begrip krijgen voor uw visie. Het voordeel is ook dat u niet hoeft te luisteren. En dan bedoel ik in dit geval naar uzelf. Luister maar eens naar uw eigen argumenten in een vergadering. Uw waarheden, of anders gezegd; uw overtuigingen. Keiharde geloofssystemen waarop uw werkelijkheid is gebaseerd. Maar is het werkelijk waar? Is uw visie ook een ander zijn waarheid? Waarom ziet de één een probleem en de ander een kans, in precies dezelfde situatie?
Het antwoord ligt in onze referentiekaders. Iedereen heeft een eigen uniek kader van opvoeding. Hoe zit dan dan met een heel team van medewerkers. Ieder met een eigen waarheid en eigen drijfveren? Hoe draag je er zorg voor dat de neuzen dezelfde kant op staan? Dat doe je door een open gesprek in een vertrouwde omgeving. Door heldere kernwaarden vanuit de directie vast te stellen en door te voeren in de hele organisatie. Een goed gesprek met uw medewerkers over het hoe en waarom van deze kernwaarden doet wonderen. In mijn trainingen gebruik ik graag de metafoor met bloemen waarbij elke bloem uniek is en zijn eigen verhaal vertelt. Ik informeer u graag!

‘Een goed gesprek over zaken die er écht toe doen’, vat de kern samen van mijn drijfveren om diverse gesprekstechnieken te leren. Enkele jaren gelden verdiepte ik mij in de methodiek Financial Life Planning, dat inzicht biedt in uw drijfveren rondom geld en emotie. Met name jongeren uit zeer ondernemende gezinnen inspireer ik effectief met deze vraagtechniek om in hun eigen kracht te gaan staan. Vanuit dezelfde kerngedachte volg ik nu de opleiding tot PMA coach. Deze wetenschappelijk onderbouwde vraagtechniek is gebaseerd op de taalregels van het brein. Progressive Mental Alignment (PMA), helpt de bron van verborgen saboteurs en remmende overtuigingen te vinden en te transformeren tot positieve energie.
Inspiratie
Bent u toe aan een goed gesprek met uzelf of wilt u effectievere communicatie binnen uw bedrijf?
Maak dan een afspraak met ondergetekende voor een oriënterend gesprek. Tel: 06-21117500.
Eng? Geen tijd? Dat helpt u toch niet? We vallen zo weer in het oude patroon? Dat is nu de reden dat u een professional inschakelt! LL’nz inspireert en zet een groeiproces in beweging. Van essentieel belang is inderdaad om het vervolgens (samen) te onderhouden. Ik begeleid u graag…

Boeken:
Kennis haal ik ook graag uit eigentijdse managementboeken.
The Plan – Eric Bartels
Management Support Plan – Joop Korthuis
Dans der Verandering – Peter Senge

Internet:
Partners waarmee ik samenwerk of kennis van overdraag.
www.kinderinstitute.com 
(Financial Life Planning)
www.pmainstitute.com
(Progressive Mental Alignment)
www.praktijkvoorlijfenleven.nl
(Balans in lijf en leven)
www.inzichtdoorpaarden.nl
(Non-verbale communicatie en authentiek leiderschap)
Communicatie
LL'nz heeft voor de volgende organisaties een communicatieproject mogen uitvoeren.

Poundwise Financial Coaching, Amsterdam
Een (financiële) wereld in beweging, betekent ook het opdoen van nieuwe kennis en inzichten rondom je eigen vakgebied. Poundwise biedt sinds haar oprichting een duurzaam en integraal advies aan haar relaties en heeft LL’nz gevraagd dit eigentijds te vertalen in een sprekende internetsite en actuele nieuwsbrief.
www.poundwise.nl

Porsche Service Centrum Twente, Enter
Met een passie voor snelheid en liefde voor Porsche, heb ik de afgelopen zeven maanden genoten van alle variaties op communicatief gebied die ik ter overbrugging van twee functies mocht vervullen. LL’nz heeft diverse sportieve en aansprekende relatie-evenementen georganiseerd en gepresenteerd. Zij rondt haar project af met een aantal vlotte columns voor het RS Magazine.
www.rspm.nl voor liefhebbers!
RS Magazine - column I
RS Magazine - column II
Een goed gesprek
LL'nz heeft met de volgende organisaties een goed gesprek gevoerd.

De Sprookjescamping, Rheeze – Hardenberg.
www.sprookjescamping.nl 
LL’nz mocht afgelopen maand een drietal inspirerende trainingen verzorgen voor in totaal 120 vaste medewerkers en vakantiekrachten van deze betoverende camping. Doel: dat alle medewerkers de missieflow en kernwaarden van De Sprookjescamping kennen, begrijpen en integreren in de dagelijkse werkzaamheden. Zij ervaarden hoe ze ieder in hun eigen functie kunnen werken met plezier en vol energie. Dit heeft een magisch effect op elkaar én op de gasten. Hoe deze training is opgebouwd, licht ik u graag toe in een persoonlijk gesprek.

Timmerhuis Groep, Vriezenveen.
www.timmerhuisgroep.nl 
Een bedrijfscultuur ontstaat vanuit de historie (kernwaarden en filosofie van de oprichter) en verandert met de tijd. Timmerhuis Groep uit Vriezenveen vindt haar historie in de aannemerij en is door opvolging van directie het laatste decennium gegroeid naar een totaalformule voor advies, ontwerp, sloop, milieutechniek en infra. De tijd vroeg om de verschillende bedrijfsonderdelen te verbinden op basis van heldere communicatie. LL’nz werd gevraagd om dit transformatieproces in beweging te zetten en te houden.

Een goed gesprek is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect. Dat betekent dat wat er gedeeld wordt tussen de aanwezigen blijft en hierdoor niet iedere organisatie of individu waarvoor ik werk vermeld kan worden. Heeft u oprecht interesse of ik iets kan betekenen voor u en/of uw (management)team? Dan maak ik graag een afspraak met u.
Tel: 06-21117500 of kijk op
www.llnz.nl
Liefde is….

Luisteren naar de stem van uw hart.

Liefde is de kernwaarde die LL’nz vijf jaar geleden heeft doen ontstaan. Met liefde deel ik mijn visie op een vernieuwende manier van ondernemen en zet ik mijn talenten in om dit te communiceren. In woord of in geschrift. Zo kan ik mij waardevol maken, voor een ander.

Liefde is universeel en allesomvattend. Liefde begint met stilte. Als u stil bent, kunt u luisteren. En daar begint een goed gesprek, met uzelf.




Glimlach & Geniet,

Ellen te Brake