Nieuwsbrief september 2012    
 

Van Nature goed!   
 
Geachte heer/mevrouw,

Goudgele zonnestralen is de traktatie van de natuur in september. Een overgangsseizoen waarbij we de rijke oogst van de zomer mogen innen en we ons ook al een beetje instellen op de naderende herfst met haar kleurrijke paletten en wisselvallige weersomstandigheden. Toen ik nog lekker van een nazomerse middag zat te genieten op mijn terras, bestudeerde ik een vlinder. Vrolijk fladderend deed ze de struik aan die naar haar vernoemd is. Er kwam er nog eentje bij en speels ontdekten ze samen de grote bloementrossen die de struik hen bood. Een aandoenlijk geheel en ik richtte mijn blik op de bloemen van een andere plant waar drie dikke bijen zichtbaar genoten van haar bloei en ijverig de nectar uit de openstaande kelken peuterden. Een glimlach verscheen. Zo’n moment van stilte is prachtig. In gedachten zag ik de bijen de nectar naar de bijenkorf brengen alwaar er heerlijke zoete honing van wordt gemaakt die wij vervolgens weer in onze keuken gebruiken. En ineens was het heel dichtbij. De cyclus van de natuur wordt niet alleen door de bomen, planten en dieren in stand gehouden. Ook wijzelf maken er een wezenlijk en essentieel onderdeel van uit! Er schoot een gedachte door mijn hoofd; ‘Wat als ik deze planten en struiken niet op mijn dakterras had gepoot? Wat als ik niet telkens zorgvuldig de dode bloemen er uit haal zodat de andere bloemen meer water en voeding krijgen en daardoor gaan openstaan en hun grondstoffen kunnen aanbieden aan deze prachtige insecten?’ Ik besefte me ineens heel sterk hoe belangrijk onze eigen rol en verantwoordelijkheid is in het in stand houden van de natuurlijke cyclus, ook voor het overleven van onszelf!

Het is maar een klein dakterras en och, die bij vindt wel een andere plant, maar is dat zo? Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen begint zo in je eigen huishouding. Zouden wij onszelf certificeren? Waar sta ik op de MVO-ladder vroeg ik mij ineens af….En ik denk dat ik best nog een treetje hoger kan!
De seizoenen en haar overgangsperioden staan synoniem aan onze eigen levensfasen en omstandigheden. In elke rol die we aannemen kenmerkt de situatie een bepaalde fase; een seizoen. In een rol als echtgenoot of partner, als ouder of verzorgen, en ook in onze loopbaan of onderneming, vindt continue de cyclus van zaaien, groeien, bloeien, oogsten, sterven en opnieuw zaaien van de geoogste zaden plaats. Waarbij het zaak is de grond goed vruchtbaar te houden en in elk seizoen die aandacht en voeding te geven die het nodig heeft. Dat betekent voor een roos een andere verzorging dan voor een eik. Voor een ieder geldt een eigen tempo en ritme. Om in goede balans te komen, is het zaak uzelf te kennen en een voedingsbodem te kiezen die bij u past.

In het bedrijfsleven vertaalt dit zich in een sterke missie (weten waarom je bestaat en waar je voor gaat) en een eigentijdse visie (hoe je daar wilt komen). Tezamen met de normen, waarden en basisprincipes wordt zo een stevig fundament, de bedrijfscultuur, voor de organisatie gelegd. Dat brengt de mensen aan boord die passen. Dienend leiderschap met een duidelijke structuur en heldere organisatiedoelen zorgen er voor dat al het potentieel dat in de organisatie aanwezig is, optimaal benut wordt. Dat betekent dat talenten en vaardigheden van iedere medewerker, uit elke laag, zichtbaar worden en hun ideeën en aandachtspunten optimaal benut worden om de werkprocessen hier op af te stemmen. Elke sector heeft zijn eigen ritme en cyclus, maar ontwikkelingen volgen elkaar wel steeds sneller op. Inzicht en bewustwording hiervan maakt alert om flexibel in te spelen op een wijze die bij uw organisatie past. Interne transformatie vraagt ook aandacht voor externe communicatie. Imago en identiteit van een organisatie dienen te kloppen en in overeenstemming met elkaar te zijn. Dat schenkt passie, plezier en energie om samen winstgevend te werken, op alle gebieden!
En dat is in mijn ogen waar het in deze tijd om gaat. Een sterk veranderende tijd waarin de angst voor het ego plaats maakt voor de Liefde van het Hart. Waar persoonlijke ontwikkeling bijdraagt aan zakelijk succes. De economie van welvaart heeft ons voldoende middelen geschonken om nieuwe technologieën te ontwikkelen en daar mogen we best dankbaar voor zijn. Nu durven we, kunnen we, of moeten we ook keuzes te maken die dichter bij ons eigen Zelf passen. Ongeacht wat de omgeving er van vindt, verwonderen we ons weer over de harmonie die we daar vervolgens mee vinden. Social media heeft zijn intrede gedaan en maakt zaken zichtbaar, transparant en vergelijkbaar. Consumenten worden bewuster en maken keuzes vanuit een breder perspectief dan voorheen. Er vindt een paradigmashift plaats waarbij welzijn voorop staat. Van mens en milieu. Menselijk kapitaal wordt het belangrijkste goed voor florerende organisaties.

De wereldeconomie zit in mijn ogen bijna in de laatste cyclus, einde herfst en de winter nadert spoedig. Een ogenschijnlijk donker tijdperk dat we niet mogen verwaarlozen of de rug toekeren, maar tegemoet treden met een open mind, alertheid, liefde, bezinning en geduld. Zo kan een nieuw tijdperk, een economie van hart en vakkracht, tot bloei komen en zijn intrede doen. Van nature goed!
Agenda
Special edition! Vrijdag 12 oktober as. organiseert LL’nz een speciale editie van het Inspiratiecafé op terrein van de Military Boekelo. Laarzen aan, waxjas en paraplu mee en daar gaan we! Een frisse wandeling onder begeleiding door het prachtige coulisselandschap opent onze mindset en laat onze zintuigen weer volop spreken. Terug in het Military café gaan we onder het genot van een hapje en een drankje met elkaar in gesprek over zaken die er écht toe doen! Thema: business & pleasure; hoe te overleven in een sterk veranderende wereld? Inschrijven kan tot vrijdag 5 oktober as. ivm kaarten reserveren. Maximum aantal deelnemers is 20. Bijdrage in kosten € 45,- excl. btw. We begroeten je vanaf 13.30 u in het Military café en starten de wandeling om stipt 14.00 u. Rond 18 u ronden we af. Inschrijven en/of uitgebreide info? Stuur een mail naar Ellen te Brake,
info@llnz.nl.
Breaking News – Breaking News – Breaking News
Na een afwezigheid van ruim twee jaar heeft LL’nz de sprong naar het onbekende, minder-persoonlijke, maar zeer eigentijdse social media opnieuw gemaakt. U kunt mij volgen op Twitter en Facebook als u zoekt op mijn naam, email of LLnz Consultancy.

Ik gebruik deze media om u te delen in mijn passie voor het nieuwe paradigma dat zijn intrede doet en mijn visie op hoe persoonlijke ontwikkeling kan bijdragen aan zakelijk succes.

Bent u geïnteresseerd in deze vernieuwende kijk op een eigentijdse economie en wilt u meer weten over hoe u de sterke veranderingen die zich voordoen in uw organisatie of privé kunt transformeren naar positieve energie en winstgevende getallen? Neem dan contact op met ondergetekende voor het maken van een persoonlijke afspraak.

Glimlach & Geniet,


www.llnz.nl